280313

Livet på Bali är betydligt slappare än livet i KL. Här tar vi sovmorgon, ligger vid antingen poolen eller stranden hela dagarna och på kvällarna går vi till Skygarden och festar med resten av Kuta. Men det är det som är så himla bra, alla kontraster. Från storstad, till festställe, till pardisö. Man hinner få det bästa av allt.

Här på Kuta har gänget växt successivt. I söndags mötte vi upp Frida och Gustav, och igår anslöt sig även Jennifer och Alice till gruppen. Har även stött på en hel del sköna människor här nere vilket gör hela upplevelsen ännu bättre. Nu måste jag dock sluta skriva för vi ska ner och äta frukost. Sedan återstår det ständiga dilemmat - stranden eller poolen.

Ps. Dator hittade jag igår. Det enda problemet var att de hade tappat bort kabeln till minneskortsgrejen. Där av inga bilder. Men hur som helst har de lovat mig att fixa en tills ikväll, så jag håller båda mina tummar.

Kuta, Bali

Skrev precis ett jättelångt inlägg, men självklart fick appen damp och raderade det när jag försökte publicera det. Men jag ska försöka fatta mig kort. Vi är på Bali. Vi mår bra. Vi dricker inte metanol. Bloggappen suger. Och nu ska jag och Melina göra en sak som jag verkligen längtat efter.

Ska också försöka hitta en dator ikväll så jag kan lägga upp bilder någon gång. På återseende.

Twelve years later

Avslutade vår sista dag i KL på ett tvättäkta flashpacker sätt. Började med att mätta shoppingsuget med två par nya behövliga shorts. När plånboken kände att det var nog valde vi att vila fötterna och dämpa hungern på ett lyxigt afternoon tea-ställe. Drack ur egna guld-tekannor, åt från höga kakfat och tömde plånböckerna. Men värt var det! De där sconesen var att döda för. Kompenserade sedan eftermiddagen med ett middagsbesök på donken med hobbitarna innan vi traskade vidare mot en festival vid Petronas. Fick se lite inhemska pojkband, ett flertal svettiga ryggtavlor och även en alldeles otippad extra konsert med shm innan monsunregnet satte stopp för det.

Idag hann vi bara leka lite med Adam och Jens' ryggsäckar (som vi för övrigt anser är endast hälften så bra som våra rullväskor) innan vi delade på en taxi till flygplatsen. Lät sedan våra skäggiga kompisar gå sin egen väg och vi sa farväl. Blev sedan en favorit i repris då vi hittade Harrods på flyget och vi sänkte ännu en tekanna följt av två små russinscones. Sedan fortsatte resan som den brukar göra. Jag som bokade efter m och m hamnade som vanligt flera rader bort i planet, så jag tog tillfället i akt och fortsatte läsa på porrboken som gjort revolt i hela världen.

Nu är vi framme på Bali och sitter och myser på vår balkong. Furtio kronor natten betalar vi var, och ändå är rummet superfräscht och har en pool. Vi har fortfarande inte riktigt landat i hur billigt det faktiskt är här nere. Imorgon väntar en dag på stranden följt av, antagligen, en utgång med några tjejer på hotellet. Time will tell. Är hur som helst sugen på att få se Kuta än en gång i dags ljus. Var som sagt på Bali för tolv år sedan men det lär ju ha ändrats en del. Fortsättning följer.

Frog porridge vs Skybar

Igår åkte vi buss till Batu Caves där vi fick skåda den mäktiga guldstatyn, gå alla långa trappsteg i sällskap med massa apor och vandra i de mörka grottorna. Åkte hem, bytte om och mötte sedan upp Adam och Jens i vår lobby. Gick till the golden triangle och drack öl, catchade up och åt grodgröt. No biggie. När jag lindrat min uppskurna mun som orsakats av grodans ryggrad(?) strosade vi vidare mot bargatan. Sänkte en liter sangria innan vi fortsatte vår färd mot, antagligen, den vackraste utsikten jag någonsin sett. Ännu en skybar på våning 33 med panoramafönster rakt emot twintowers. Tror alla tappade andan då vi lyckades knipa åt oss en av de eftertraktade fönsterplatserna. Kunde inte göra annat än att må då jag satt där med mitt enorma vinglas med det sällskapet och den utsikten. Life is pretty good.

@Batu Caves

Back to Kuala Lumpur

Igår landade vi återigen på Kuala Lumpurs flygplats. Den här gången började dock äventyret redan på väg in mot stan. Vår taxichaufför var nämligen en man utan dess like. Jag och Naseer fattade tycke för varandra redan vi första högersvängen och det tog inte lång tid innan han skickade ett mms till sin tjugoettåriga fru på mig. Frun fick därmed njuta utav en svettig och röd liten blond flicka som vinkade stelt på bilden. Hon måste blivit nöjd. Sedan lärde vi Naseer glatt lite svenska ord och meningar som han ropade högt till dem i tullen. Efter allt bus blev vi seriösa och hade karaoke i bilen till Taylor Swift. You gotta love locals! Älskade han så mycket att han fick den otroliga äran att få motta mitt första utdelade visitkort på hela resan. Och ja, jag är seriös.

På kvällen hann vi bara med ett språng in på donken följt av en supermysig bionight. Såg trollkarlen från Oz som även den var väldigt mysig. Sjukt härligt att gå på bio i ett annat land måste jag säga, min första gång. Hittade även en lösgodis affär vilket satte det lilla extra pluset på kvällen.

Salongsberusade Malayer 2.0

Tyvärr har bloggappen slutat samarbeta med mig. Har försökt att lägga upp bilder nu i ett dygn, men det går bara inte. Skit segt. Ni får därför stå ut med bara text ett tag framöver. Bloggar mer senare, har fullt upp här i KL förstår ni.

Salongsberusade Malayer

Bartenders at Babylon

Gårdagen var inte en vanlig hänga-på-stranden-dag vilket jag tycker var oerhört skönt. Jag och Melina skuttade över till Babylon på eftermiddagen i hopp om att få lära oss att blanda någon drink. Väl framme träffade vi vår nyfunna vän och bartender Aman - en alltid lika glad Malaysisk snubbe som även kunde yttra ett par svenska meningar. Vi bildade ett litet gäng - jag, Melina och alla Malaysiska bartenders vid reggaebaren. Dom välkomnade oss med en mini picknick i form av juicer och lite inhemska snacks så som friterade bananer. Det var jäkligt härligt där vi satt och sjöng tillsammans på fest hos Mange. Ett väldigt minnesvärt ögonblick måste jag säga! Efter vår lilla matstund lärde Aman mig och Melina att göra en varsin drink. Melina gjorde den något mer ovanliga men coola drinken Oreo Heaven medan jag prompt ville lära mig att göra en riktig mojito. Sagt och gjort, några minuter senare stod vi där och sippade vi på våra svalkande drinkar. Sjukt kul att få lära sig lite mer om drinkar men att bara hänga med dessa sköna locals tog faktiskt hem priset.

Say hello to the bartender

By Thailand, Hello Malaysia

Sitter och väntar på båten som ska ta oss tillbaka till Malaysia. Destinationen är inte okänd - utan det blir gamla härliga Langkawi i två nätter till, innan vi flyger till Kuala Lumpur. På återseende Thailand.

/four from today

Island Hopping

Idag var det ryggsäckar på, redo för en heldags utflykt. Drog världens skönaste Singha-linne över huvudet och sedan hoppade vi ombord på vår long tail boat. På cirka fem olika öar fick vi njuta av att ha den kritvita sanden mellan tårna. Njuta av att ligga och flyta i den pool som även ibland kallas hav. Njuta av att få simma runt bland alla fiskar som var tagna från Hitta Nemo. Och sedan fick vi även njuta av ett tjugotal vilda och poserande apor på en ö. Fick även uppleva en attack bakifrån av en apa som ville leka, och som orsakade tre rabies-sår på mitt ben (vi får hålla tummarna för mig). Dessutom fick jag nästan ap-kiss på mig då en apa började kissa uppifrån ett träd. Sånt händer bara mig. Typiskt. Hur som helst var det en grym utflykt. Var så himla coolt att få simma runt bland hundratals färgglada fiskar. Går än en gång inte att beskriva den känslan. Men jag önskar att jag hade haft en undervattenskamera så att jag kunde visa er.

Nu sitter vi på vår lilla altan, slutkörda efter en heldag i sol och under ytan. Ska ta det lugnt någon timme nu innan middag med Tessan och Sofia står på menyn!

Dagens vill ha:

Dagens bragd:

Natten i bungalowen...

Vi tänkte vara true backpackers, riktiga äventyrare och bokade därför en natt i en bungalow. Det skulle vi dock inte ha gjort. Det var ett skämt att få in tre resväskor, tre ryggsäckar och tre handväskor i den lilla knackliga träkojan. Det enda som fanns därinne var en säng lika hård som sten, en dammig fläkt och massor av utrymmen för läskiga djur att ta sig in i. Ju närmre natten kom försökte alla dra ut på tiden så mycket som möjligt så att vi skulle minska antal timmar i bungalowen. Vi drog därför och åt med EdvinEdvin och Anders från Göteborg och sedan släpade vi med dom till en bar där vi drack mojitobuckets. När klockan slagit fyra kände vi att det inte fanns något mer alternativ än att knata till vår skräcknatt då allt på ön stängde. Väl framme hittade vi ett stort gammalt ormskinn precis över sängen och väl efter det fick jag möta min största fobi och en alldeles ny djurart. En stor och gulröd spindelgräshoppa satt på våran dörr, men mitt skrik lyckades bli så pass högt att killen i receptionen sprang till oss och dödade den med en flipflop. Och så var det med den nyupptäckta arten...

Hur som helst klarade vi resten av natten skapligt då vi bara sov där i max fyra timmar. För klockan åtta checkade vi istället in i ett riktigt hus. Visst, utan AC. Men vi får ändå plats allihopa och vi har inte ormskinn eller några nya arter här.

Marinerar brännan från helvetet

Live from Pattaya Beach

Koh Lipe

Nu har vi varit på Koh Lipe, världens finaste ö, i lite drygt en dag. Det är verkligen hur vackert som helst, kan inte beskriva det. Heaven on earth. Vattnet är helt klart det finaste jag någonsin simmat i. Det går inte att förklara. Det är nästan löjligt perfekt. Annars är det en väldigt liten ö med bara en gata i princip. Så förutom stranden har vi underhållit oss med god thailändsk mat (deras pannkakor till exempel) och nyfunna göteborgska vänner. Igår drack vi lite Chang, åt lite fried rice och avslutade med mitt livs första bucket. Kom inte hem förrän fem vilket var riktigt otippat då alla säger att ön är död på natten. Men tiden liksom bara flyger förbi här.

Para para paradise

De första dagarna

Update från värmen

Nu har vi varit på Langkawi i tre dagar och allt är hur bra som helst! Malaysia har verkligen varit över mina förväntningar då allt är så himla fint. Under de här dagarna har vi gottat oss i de trettiofem graderna, badat i det varma havet, träffat massa kompisar från hemma, bränt mig otippat nog på fötterna och området runt armhålorma, köpt mitt första Singha-linne, festat varje dag, druckit drinkar i flipflops-affärer, sovit alldeles för lite och åkt upp i bergen med en linbana. Ganska mycket för att bara varit här i tre dagar. Underbart har det iallafall varit!

Imorgon säger jag, Malin och Melina hejdå till alla och åker vidare till Thailand och paradisön Koh Lipe. Ska bli tråkigt att lämna alla men vissa träffar vi redan på lördag, och dessutom sägs Koh Lipe vara något över det vanliga.

Over and out från Asien

Langkawi

Dag 1

Som ni ser på bilderna här under, har vi idag kunnat gå runt i sandaler, shorts och solbrillor. Här i Kuala Lumpur har det varit 35 grader och sol. Kanske något att föredra före Sveriges väder. Dagen har varit grym på alla sätt och vis. Vi satte verkligen ribban för den här resan! Började med en mysig frukost på ett lokalt ställe, och jag fick prova på fattiga riddare för första gången i mitt liv. Och gott var det! Efter det blev det lite shopping i det fina och väldigt stora köpcentrumet. Sedan blev det lunch i form av mojito och lite oliver (ja men vi har ju semester) innan vi lunkade bort till köpcentrum nummer två. Femton våningar och med en enorm berg-och-dalbana i mitten. Blev sedan ett par locals och tog tunnelbanan, fotade twin towers och bokade en bussbiljett till Langkawi. Efter lite väl mycket lyx i form av shopping, drinkar och taxiresor bestämde vi oss för att komma ner på jorden och backpacker livet igen. Det blev en middag på en trottoarkant för endast trettio kronor, så jag antar att vi gick plus minus noll. Gick sedan till ett väldigt fint hotell och åkte upp till deras takterass. Det var helt magiskt! Baren låg under bar himmel, hade en fantastisk pool och utsikt över hela staden. Musiken var grym och chefen bjöd på stora drinkar. Fem plus!

Nu är jag så trött så att jag håller på att smälla av (som ni kanske märker utav texten) men om några timmar har vi nämligen dygnat. Ska sova nu så att jag är pigg till imorgon då paradisön langkawi väntar! Så himla taggad!

@Luna Bar

Greetings from a sunny KL

Globetrotters

Framme i Kuala Lumpur med våra resväskor, minibar, wifi och platt-tv. True backpackers!

Update från Singapore

Nu sitter vi på Singapores flygplats och väntar på vårt sista flyg som ska ta oss till Kuala Lumpur. Resan har varit lång och det har satt sina spår. Sminket har man sovit bort och smålökig har man blivit då man går runt i jeans i 32 graders värme. Dock har resan gått väldigt bra! Mellanlandade först i London där vi spenderade fem långa timmar på en tråkig terminal. Frappucinon från Starbucks underlättade dock väldigt mycket! Att jag sedan lyckades sova i princip nio timmar av tolv på flyget till Singapore var guld värt!

Vi hörs senare från Kuala Lumpur!

Ready for take off

följ resan på instagram

För att se massa bilder från mina resa till Asien och Australien - följ mig på instagram!
SLARSSON_ är där det händer!

we're not that good at goodbyes

Det kommer bli extremt jobbigt att inte få se denna fina kille på tre månader!
Är så lycklig att jag har honom.

nödkit

Fick ett sådant himla gulligt litet nödkit av Robins mamma i lördags för att ha med på resan.
Rena rama drömmen för en fattig backpacker.
Tänkte visa er, och även citera.

"2 små neccesärer för att hålla ordning på småsaker. Hårinpackning när baden blivit många. Solstick 35 om du inte hittar din solskyddscreme. Australiensisk dollar om pengarna är slut och magen hungrig. Lite 70 % choklad om blodsockret behöver skjuts. En ansiktscreme för ung hud som solat mycket. En mascara - alltid redo för party".

känslosamt såhär dagen innan

Sitter just nu i sängen med en lätt tryckande huvudvärk och aningen svullna ögon.
Det har varit ett intensivt dygn med mycket planerande och ett väldigt jobbigt hejdå.
Igår flängde jag runt på stan hela dagen och kom senare hem med ett tiotal påsar, varav hälften från apoteket.
Tycker nämligen att det är ganska komiskt att hälften av resväskans innehåll just består utav piller och dylikt.

Efter middagen igår åkte jag till Robins jobb och plockade upp honom när han slutade.
Gjorde lite dipp (för att bedöva den separationen) och som tack fick jag ett stort kameraminne av Robin.
Den mannen vet vad jag vill ha! Extremt välbehövligt må jag säga då jag endast hade två innan, hehe.
Att sedan behöva säga hejdå till den fina pojken idag var extremt jobbigt, inget som jag helst gör om.
Nu på kvällen har jag gått igenom det sista med m och p och ska nu göra klart det sista.

Herregud. Asien & Australien - here I come!

One freakin' day to go

New sunnies

Brunch på Berns Asiatiska

Om ni blandar ihop en vacker lokal, en flicka, asiatisk mat, fantastisk sushi, ett oslagbart dessertbord och sedan världens finaste pojkvän - ja då får ni en jävligt bra kombo! Det var verkligen vår dag igår, på alla sätt och vis.

/för att inte tala om att vi testade på ostron för första gången i våra liv

Saturday night

Kvällen bjöd på årets första grillade måltid, vindrickande ur mina favoritglas, tp och en himla massa skratt.
Det var middag med Hagbergs och Rudbos.

back on track

Har haft världens bästa helg och därför har bloggandet hamnat utanför.
Har prioriterat världens bästa kille, och även en gnutta shopping.
I lördags flängde jag och mamma runt i hela stan på jakt efter lite fina materiella saker.
Mötte sedan upp pappa för fika innan jag vart bjuden på middag hos Robins familjekompisar.

Och igår låg all fokus på mig och Robin.
Vi åt brunch på Berns Asiatiska, vilket var hur mysigt som helst, och efter det gick vi på bio.
Nu är det dags för mig och mitt kontrollbehov att lugna ner sig lite.
Har nämligen förvandlats till någon som aldrig rest tidigare och sitter nu här med femtio utskrivna papper.
Åker om två dagar och har massor att fixa. Först: stan för sista minuten shopping inför resan.

@Berns Asiatiska

Jag signar ut

Om fyra timmar checkar jag ut för semester efter tre intensiva jobbmånader.
En bättre, och längre, ledighet i hela nittio dagar.
Så nu är det dags att sätta sig i kassan och säga hejdå till alla härliga stammisar.

Wishlist

en bra bränna, bootcut jeans & en fin träningströja